Tag: motoristi

  • Olen Janne 8v ja meidän alakerrassa on moottoripyöräkerhon talli. Siellä
    käy paljon motoristeja. Motoristit on kivaa porukkaa. Siksi istunkin siellä
    tallilla aina kun äidin silmä välttää. Motoristit kertovat jänniä juttuja.
    Olenkin jo oppinut paljon jänniä juttuja moottoripyöristä ja motoristeista.
    Moottoripyörässä pitää olla loivennettu keula. Topi-sedän Harrikassa on jo
    tosi loiva keula. Kerhon sedät kun aina sanoo, että Topin pitää joka aamu
    loiventaa, että se lähtee käyntiin. Moottoripyörässä pitää olla ääni. Kerhon
    sedät jaksavat aina vertailla ja puhua äänistä. Meidän mummulan lähellä on
    varmaan kanssa moottoripyöräkerho, kun äiti sanoo, että se on huolissaan
    meidän mummusta kun se kuulee ääniä joka yö. Ei äidin pitäisi olla
    huolissaan. Motoristit on kivoja ihmisiä. Motoristit maalaavat itse
    pyöränsä. Ainakin luulen niin koska kaikilla kerholaisilla on eriväriset
    pyörät vaikka ne on kaikki tuotu maahan harmaana. Kerhon parasta jätkää
    sanotaan kingiksi. Kingi uskaltaa ajaa sisälläkin. Kuulin, kun kerhon sedät
    juttelivat että viime kesän rotkorallissa ne oli kuunnelleet mökin
    ulkopuolella kun kingi antoi Minnalle kyytiä aamuun saakka.
    Moottoripyörän renkaan rikkoutuminen on vaarallista. Sinä yönä kingiltä oli
    kumi puhjennut ja Minna joutui aamulla käymään lääkärissä. Kerhon sedät
    pitävät moottoripyöristään hyvää huolta. He puhuvatkin koko ajan
    “hoidoistaan”, kingin Arielissa on kai jäykkä perä. Joidenkin hoidoista en
    osaa sanoa, mutta kerhon sedät puhuvat jatkuvasti hyvistä peristä. Minnankin
    kohdalla ne sanoi niin, vaikkei Minnalla olekaan moottoripyörää. Mutta niin
    ne sedät välillä puhuu puskureistakin eikä moottoripyörissä edes ole
    puskureita.
    Motoristit pitävät luonnosta ja ympäristöstä hyvää huolta. Eilen Topi-setä
    sanoi, että nyt ei voi polttaa ruohoa kun on kulovaroitus. Kaikki sedät
    nauroivat ja joku sanoi Topi-sedälle, että kun on näin lämmin, sille ei voi
    edes antaa ryyppyä tai kone tukehtuu. Sitten joku korjasi, ettei Topi-setä
    käytä ryyppyä, kun sillä on ruiskunsa. Äiti ei tykkää kun minä istun
    tallilla kerhon setien kanssa. Näin pienelle ei kuulemma saisi puhua niin
    rivoista asioista. Minä en ymmärrä mitä äiti tarkoittaa. Eikä siellä ole
    mistään rivoista puhuttu paitsi kerran jostain jäähdytysrivoista mistä minä
    en käsittänyt mitään. Mutta sanoi äiti mitä hyvänsä, minusta tulee isona
    motoristi. Minun moottoripyörässä on iso ääni, loiva keula ja hyvä perä. Minä
    liityn isoon moottoripyöräkerhoon nimeltä kuusysi. Vaikka luulen että se on
    jotenkin uskonnollinen kerho. Aina, kun kerhon sedät puhuu kuusysistä, ne
    puhuu myös lähetyssaarnaajasta.

  • Vitospartio

    Lapin poliisi kirjoittaa facebook ryhmässään tällaista:

    KYYKKYPYÖRÄLLÄ POLIISIA PAKOON ROVANIEMELLÄ, MAALISKUUSSA!
    Katurenkailla varustettu kyykkypyörä liikenteen seassa Rovaniemen kevättalvessa näyttää sen verran erikoiselta ratkaisulta, että se on melkein pakko pysäyttää kysyäkseen, onko isostakin vedosta kysymys.
    Aronrinteellä poliisiauton pysäytysvalot ja hälytysäänet sai kyykkypyörän kuljettajan pään pyörimään, mutta tästä huolimatta kuljettaja liukasteli pyörällä eteenpäin noin juoksuvauhtia jään, lumen, sohjon, hiekan ja märän asfaltin sekoittamalla ajoradalla.
    Parin mutkan jälkeen motoristi sai vähän kitkaa renkaiden alle ja kiihdytti ensin Kairatielle ja sieltä Talvitielle. Alueella on 50 km/h nopeusrajoitus ja pakeneva pyörä ajoi pahimmillaan pakoon yli 120 km/h nopeudella. Nopeimmilla osuuksilla tie oli jo aikalailla sula, mutta kosteutta ja talven aikana ajettua hiekkaa tiellä oli reilusti enemmän kuin keskiverto motoristi öljysoralle kaipaa.
    Viimeisenä oljenkortena paon onnistumiseksi pakeneva motoristijäbä kääntyi jäiselle pyörätielle kohti Kylväjäntietä, jossa näyttävän alkukiihdytyksen jälkeen heitti komeat pannuleissönit, josta kuljettaja oli helppo lastata poliisin Transporterin kyytiin ja toimittaa poliisilaitokselle jäähylle miettimään liikennesääntöjä.
    Kuljettajan ajokunto oli rautaa, mutta ajo-oikeutta miehellä ei ollut eikä sitä taida tämän tötöilyn jälkeen ihan heti tullakaan. Rikosnimikkeiksi kirjattiin törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta sekä liikennerikkomus (eli poliisin antaman pysäytysmerkin noudattamatta jättäminen).
    Toivottavasti tämän esimerkin valossa me muistamme opettaa perheiden pienimmille liikkujille, että liikenteessä pitää varmistua myös muiden tienkäyttäjien aikomuksesta noudattaa sääntöjä. Ilman sitä kaikki ei mene niinkuin Strömsössä!

  • 1. Motoristeilla on parempi seikkailun taju
    Tiedät varmaan vanhan tarinan siitä, miten mukava on tehdä pitkiä kävelyretkiä rannalla? Me pidämme pitkistä ajomatkoista rannoille, vuoristoon, kanjoneihin, tasangoille, autiomaihin, mihinkä vain. Joka paikassa on aina jotain nauttimisen arvoista. Anna meillä hyvä tie ja päämäärä, ja olemme valmiita. Unohda kalliit lentoliput, viiden tähden hotellit. Olemme tyytyväisiä kuppilassa syötyyn päivälliseen päivän ajomatkan jälkeen.
    2. Maailma ympärillämme ei pelota meitä
    Meitä moottoripyöräilijöitä muistutetaan jatkuvasti kuolevaisuudestamme: ‘vanhempani/sukulaiseni/ystäväni/ystäväväni ystävän ystävä kuoli ajaessaan moottoripyörällä. Me kyllä tiedämme, että kuolla voi myös kävellessään kadulla, lentomatkalla tai johonkin harvinaiseen tautiin tai tavalliseen virukseen. Tämä viekin meidät takaisin kohtaan yksi: me haluamme pitää hauskaa ja kokeilla uusia asioita.
    3. Olemme hyviä budjetoimaan
    Kaikilla meillä on tapamme toimia rahojemme kanssa, mutta me olemme hyviä siinä. Uusi osa pyöräämme voi maksaa 400 euroa, mutta jätämme ostamatta uudet vaatteet, ja syömme kotona makaronia ja tonnikalaa ulkoruokailun sijaan muutaman viikon, ja sitten meillä onkin varaa hankkia tarvitsemamme osa. Ymmärrämme myös sen, jollet halua polttaa paria sataa euroa Michelin tähditetyn ravintolan päivälliseen, ja olemme tyytyväisiä, kun käymme sensijaan grilillä pikaruualla ja käytät säästyneet rahasi moottoripyöräsi öljynvaihtoon.
    4. Osaamme nauttia pienistä asioista
    Auringonlasku vaarojen tai lumihuippuisten vuorten takana, pieniä pölytornadoja kaukana horisontissa, sumurintama hiipimässä niityn tai suon ylle, tähkäpäiden ylle kohoava täysikuu – hetkiä, jotka syöpyvät syvälle sydämeen. Siirtyminen roudan runnomalta ajotieltä tuoreelle asfaltille – ja sen tuoksu – tuovat iloa. Unohda jatkuva valitus – meidän suustamme et sitä kuule, sillä me osaamme nähdä elämän parhaat puolet.
    5. Olemme omistautuneet harrastuksellemme
    Useimmille meistä moottoripyöräily ei ole pelkkää töihin ajamista, vaan se on elämäntapa. Elämäntapa joka vain paranee, mitä enemmän aikaa käytät siihen. Siitä ei voi luopua kuten päähineestä, jonka laittaa hyllyyn. Sama päättäväisyys tarttuu myös muuhun tekemiseemme, joten kun meno muuttuu kovaksi, motoristi vasta pääsee kunnolla vauhtiin. Olemme myös valmiita auttamaan muita motoristeja ja yleensä ymmärryksemme meitä ympäröivästä maailmasta on vahva. Se näkyy huolenpitona ja toinen toistemme auttamisena.
    6. Olemme tarkkaavaisia
    Hengissäpysymisemme riippuu siitä, miten hyvin tarkkailemme ympäristöämme ja näemme sen, mitä meidän pitää nähdä. Tämän vuoksi olet turvassa kanssamme. Muistamme aina katsoa molempiin suuntiin, teemme tarkastuksen laitteiden toimintakunnosta ennen ajoa ja muistamme aina käydä hakemassa mukaamme sen satunnaisen tavaran kotimatkallamme. Joskaan emme välttämättä aja kotiin suorinta reittiä…
    7. Olemme sopeutuvaisia
    Jotain yllättävää sattuu? Eipä haittaa. Joudumme muuttamaan suunnitelmia? Hyvä juttu, voimme tehdä treffit ensimmäisen rakkautemme – moottoripyörän – kanssa. Kun olet tottunut olemaan tien päällä moottoripyörällä, opit menemään virran mukana. Rengasrikkoja ja akun loppumisia vain tapahtuu, joten tiedämme kaiken takaiskuista sekä niistä selviämisestä.
    8. Emme ole takertuvaa tyyppiä
    Tekstiviestejä parin tunnin välein? Todennäköisesti ei. Olemme liian kiireisiä ajamaan ja sitten tekemään töitä, jotta voimme kustantaa seuraavan huollon/vakuutuksen/ajomatkan. Kun olet moottoripyöräilijä, sinulla on tietty vapaus ja riippumattomuus, joka antaa sinulle myös oman elämän parisuhteessakin ollessasi.
    9. Olemme parempia hieromaan
    Stongasta puristaminen tuntikausien ajon aikana päivästä toiseen vahvistaa käsiämme, mikä takaa pitkät, tehokkaat ja paremmat selänhieronnat. Lisäksi tiellä vietettyjen tuntien tuomalla kokemuksella tiedämme tismalleen, missä ne pahimmat solmut selkäsi lihaksissa ovat.
    10. Romanttiset kykymme vievät sinulta tajun
    Tässä pari stereotyyppistä esimerkkiä pienin soveliaisuusvaroituksin. Tyttö, joka leipoo sinulle pikkuleipiä, on todella viehättävä. Mutta typykkä, joka ilmestyy pihaasi moottoripyörällään ja jolla on ne pikkuleivät takalaukussaan on paljon kuumempi pakkaus. Samoin mies, joka tuo sinulle ruusuja, on ihailtava. Mutta kun kypäräpäinen kundi koputtaa ovellesi ajettuaan ruusu hampaissaan kymmeniä kilometrejä luoksesi, juttu on aika paljon kovempaa luokkaa. Ymmärretty? Piste.

    (Original text here: motolady)