Tag: BMW G650X

  • The Starter clutch blew up (This post only in Finnish, sorry)
    Tämä tapahtui 1.5. aamulla kun olin lähdössä ajelemaan. En päässyt kuin muutaman sata metriä kun pyörä ei enää pysynyt käynnissä. Sitten sitä yritettiin käynnistää apukaapeleilla melko pitkään kunnes selvisi että akussa kiinni ollut kaapeli olikin löysällä. Kiristyksen jälkeen pyörä starttasi melkein heti! Mutta ei pysynyt käynnissä kuin n. minuutin. Tämän sammumisen jälkeen pyörä ei enää käyntiin lähtenyt ja lopulta kaikki virratkin hävisi. Mun pyörä on siis BMW G650XChallenge.
    Muutamien päivien ihmettelyn jälkeen sain sovittua Biketeamin kanssa että sponssaavat hieman ja katsovat mikä siellä on ongelmana. Vein pyörän Tampereen Biketeamiin lauantaina 6. toukokuuta.
    Saatesanoiksi laitoin seuraavan tekstin:

    1. Ei mitään virtaa, akussa on normaali 12,8V jännite mutta pyörässä
      kaikki on pimeänä. Virtalukko?
    2. Ennen kuin virrat hävisi pyörä oli käynnissä n. 1 minuutin mutta
      sammui täysin yllättäen eikä sen jälkeen lähtenyt käyntiin edes
      apuvirralla.
      Bensapumppu?
    3. Pyörän käynnistymistä varsinkin lämpimänä vaikeuttaa se että
      starttimoottori pyörittää siten että se välillä jumittaa/ pyörittää huonosti.
      Pyörä on välillä huono lähtemään käyntiin lämpimänä.
      Starttimoottori?

    10. toukokuuta pyörää oli ensimmäisen kerran tutkittu ja ammattilainen kuuli heti että startatessa kuuluu sen verran paha rohina että startin vapaakytkin on levinnyt. Muutamissa puheluissa arveltiin että jo pitkään vaivannut lämpimänä huono starttaaminen johtui kenties siitä että vapaakytkin oli jo hieman levinnyt aikaisemminkin. Samaa epäiltiin viime syksyn metallihiluista kampiakselin asentotunnistin -viassa. Tämähän saatiin kuntoon öljynvaihdolla mutta jos vapaakytkin on hiljalleen mennyt palasiksi niin sinne on saattanut syntyä sitä metallimoskaa ajan myötä vähitellen.

    Itse vapaakytkin on tämän näköinen “laakeri”. Tämä lukkiutuu silloin kun startti pyörittää vauhtipyörää mutta kun moottori lähtee käyntiin se antaa vauhtipyörän pyöriä vapaasti ja startin pyörimisellä ei ole enää merkitystä koska se pyörii niin paljon hitaampaa.
    Virtojen katoaminen oli onneksi helpompi juttu. Pääsulake oli pimahtanut kun olin niin pitkään sitä apuvirtaa pyörälle antanut. Tässä on lopulta koko huoltoraportti mun pyörästä:

    • Sulake palanut, tämän takia ei saatu virtoja päälle
    • Moottori pyörii hunosti ja kuuluu rutinaa startin vapaakytkimen suunnalta
    • Sulakkeen palamiselle ei löydetty syytä
    • Startin vapaakytkin purettu; täysin tuhoutunut
    • Vaihdettu startin vapaakytkin, staattori ja roottori. Laskettu öljyt koneesta
      ja säiliöstä, öljyn seassa metallihippua ja tyhjennysropun magneetti täynnä
      samaa tavaraa.
    • Koitettu puhdistaa parhaan mukaan ilman moottorin avaamista, vaihdettu
      öljynsuodatin ja kaadettu uudet öljyt koneeseen. Käytetty lämpimäksi.
    • Suositellaan öljyjen ja suodattimen vaihtamista vielä muutamaan kertaan,
      jotta isoin osa moottorissa olevasta metallihipusta jäisi suodattimeen ja
      tyhjennysropun magneettiin.

    Pyörä on vielä n. viikon verran Biketeamilla koska siinä sattui olemaan parikin takaisinkutsua jotka saadaan hoidettua nyt samalla kuntoon. Sitten kun minä saan pyörän jää kontolleni ainakin pari öljyvaihtoa ja öljynsuodattimen vaihtoa ja samalla täytyy tarkkailla sitä kuinka paljon öljyn seassa on mahdollista metallihilettä. Toiveissa olisi ettei sitä löytyisi juuri lainkaan koska silloin pyörällä olisi vielä paljon kilometrejä edessä!
    Moottorin sisältä löytyy paljon osia jotka ovat helposti rikkoutuvia jos siellä öljyn seassa jotain metalliroskaa on mukana. Öljypumppu, vesipumppu, staattori magneetteineen sekä se asentotunnistin ja tietenkin hurja määrä laakereita ja liukupintoja jotka tarvitsevat öljyä ihan sellaisenaan eikä mitään metallihilettä siinä seassa!

    Google Translation for this page check here!

  • On august 17th I bought a new enduro bike! This time I chose BMW G650 XChallenge! It has the same 1-cylinder 650ccm Rotax-engine than in many many other bikes. It is known to be very trustful and you don’t have to make service all the time.
    rrem
    I rode the bike from Lappeenranta to home and I really was enjoying enduroriding again!
    095432
    During this autumn I’ve been riding few times with friends also and I’ve had videocamera with me. Here are some nice videos:

    This was 2nd of september. We were riding mostly quite big roads/ easy roads so everyone could join the ride!

    The roads in Kiikala area are very nice!! You really can enjoy the speed and essence of Finnish nature and adventure motorcycling!

    This one is from Vihti/ Karkkila/ Lohja area (Rausjärvi). It is also a part of Trans Euro Trail route that I planned last spring. In this video there is a scary moment in 06:45 when a car comes from the yard straight in front of me! Luckily I had enough time to ride aside!

    In the end of september we had a little bit different ride. This time mostly OffRoad. This was already in the beginning of the day… The most difficult parts! I can say that I was sweating like a pig… or a horse!

    This path is quite well known route in Vihti. Not too difficult, almost quite ok for ordinary roadbike too.

    This is one sandpit near Lohja. There is also nice small pond and we are riding around it two times.
    And the last route is an old railroad (without rails) in Pikkala. The railroad was built by Russians when the area was part of Russia after the WWII.

    In this video there is short break to take pictures under the bridge and then riding over the log. This log is not that difficult anymore…